Skip to main content

KONFLIK DENGAN ORANG YANG SIGNIFIKAN DALAM KEHIDUPAN

 




Semua orang mempunyai individu yang signifikan dalam kehidupan selalunya disayangi dan rapat seperti ibubapa, keluarga, suami, isteri, kekasih hati, sahabat baik dan lain lain. Orang-orang yang signifikan dalam hidup mungkin menjadi tempat kita bertaut emosi, berkongsi serta menjadi sebahagian pelengkap dalam kehidupan. Namun, adakalanya berlaku konflik yang menyebabkan ketegangan emosi kesan daripada perbezaan pendapat, keputusan yang melulu serta tekanan yang diberikan.

Apabila menghadapi keadaan ini ingatlah,

Yang pertama, jangan biarkan emosi menguasai pemikiran kerana jika bertindak melampaui had boleh menyebabkan salah seseorang atau kedua-duanya terluka.  Anda perlu sedar anda berada dalam keadaan emosi yang tidak stabil. Cuba tarik nafas berkali-berkali dahulu dan bawa diri anda dalam ketenangan. Ketika sudah tenang, kembalikan rasional diri dan cuba bertindak bijak dengan melakukan perkara di bawah;

1. Cuba Dengar.

Bila anda sedar seseorang itu dalam keadaan emosi yang tidak baik, lebih baik anda menjadi pendengar dan faham apa yang mereka ingin cuba sampaikan. Jangan terus cepat menilai dan mengkritik tanpa mendengar luahan tersebut walaupun dia dalam keadaan tidak berpuas hati dengan anda. Sebenarnya, jika anda dalam mod pendengar anda tidak akan menyimbah minyak ke dalam api sebaliknya membawa keadaan yang lebih baik.

2. Fahami perspektif.

Cara seseorang berfikir berbeza antara satu sama lain. Setiap orang dibesarkan dengan nilai dan kepercayaan berbeza sehingga melihat sesuatu melalui perspektif yang berbeza-beza dalam setiap keadaan. Dalam konteks ini, tatkala berlakunya konflik analisis dahulu apa yang ingin seseorang itu sampaikan dan cuba lihat apa sebenarnya yang dimahukan oleh seseorang itu. 

3. Respon tanpa provokasi.

Semasa seseorang yang signifikan memberi ruang untuk meminta penjelasan, elakkan melakukan provokasi dengan nada marah dan memberi ancaman kepada dia. Sewaktu menjelaskan kepada dia, ucap terima kasih terlebih dahulu kerana sudi berkongsi luahan dan meminta maaf jika apa yang akan diperkatakan akan menganggu dia. Mencontohi sifat air yang boleh menenangkan api adalah langkah baik buat anda, misalnya bercakap tenang walaupun emosi anda terganggu apabila menerima respon negatif mampu menghindar keadaan yang lebih keruh. Anda perlu bersedia memberi maklumbalas yang baik setiap masa tanpa menghina dan mengkritik serta elakkan perkataan-perkataan yang boleh menyinggung hati dan perasaan.

4. Mencari jalan penyelesaian.

Penyelesaian yang terbaik adalah dengan sentiasa berbincang dalam keadaan yang tenang dan baik. Cuba bertanya kepada orang yang signifikan dengan anda adakah dia mempunyai apa-apa cadangan dalam menyelesaikan masalah ini. Tengok titik penyelesaian pada masalah ini dengan bersemuka. Elakkan medium penulisan mesej seperti whatsapp kerana perkataan tidak  menunjukkan emosi walaupun mempunyai emoji. Sebolehnya gunakan panggilan suara ataupun panggilan video jika tidak dapat berjumpa.

Cuba belajar untuk mengetahui teknik menyelesaikan konflik dengan baik kerana ilmu ini dapat membantu anda dalam membina personaliti diri yang asertif. Usah lari dari masalah tersebut kerana mendiamkan diri dan tidak bertanggungjawab akhirnya memberi gambaran negatif tentang diri anda oleh orang lain. Walaupun berat bagi anda, hadapi ia dengan bijak dan berhikmah.


Penulis : Paksu

Editor : Aiman Arshad

Comments

Popular posts from this blog

CERPEN : KISAH SEJAM DI PANTAI

Aku tengok dua jam lagi flight kawanku Ian. Ian bawa duduk di tepi pantai Tanjung batu. Ian ni tinggi orangnya dan rupanya model. Perempuan banyak minat pada dia ni. Tapi aku tengok dia taklah hensemlah, Rambut serabai  Ian ni satu je aku hargai, dia bantu aku saat sukar berdepan emosi sukar dalam hidup. Dia satu-satunya tempat kawan aku berkongsi cerita hidup. Hampir seratus peratus kisah aku dia pegang. Semua orang ada satu tempat mereka akan luah. Aku ni kalau jenis bila sampai tak leh simpan, memang cari tempat meluah. Sakit pendam bro. Aku dan ian duduk dibangku sambil makan cucuk-cucuk (makanan panggang). Tetapi petang tu waktu aku tengah dalam kereta, ada satu soalan ian beri berulang-ulang kali. "Apa pendapat kau Rahim tentang aku?" Aku jawab "biasa je la". "Cakap la betul-betul" "Nanti la". Aduh aku beri harapan. Aku mula hairan,  mesti dia nak meluah perasaan lepas ni. Ada pulak masa nak buat kesimpulan tentang dia. Me

SAYA, TUMOR, KANSER DAN MRI

"Perlu cepat MRI ni, kita tidak tahu apa dalam tu, yang pasti bukan Cyst". Itu ayat dikeluarkan selepas terima   keputusan ultra sound. Saya angguk-angguk   je tanda faham. Sekumpulan doktor berborak dalam Bahasa Inggeris menyebut tentang ketumbuhan   ini bukan biasa sambil memegang megang tangan saya dan menyentuh bahagian ketumbuhan. Mereka berborak pasal Sarcoma. Dalam fikiran saya, mereka ingat orang pakai baju melayu tak faham bahasa Inggeris ker..Hari jumaat, biasanya saya memakai baju melayu. Saya tak geram pun ngan doktor di situ. Saya pun ditenangkan supaya tidak risau, kerana itu adalah diagnos awal doktor sebelum dipastikan. Saya carilah perkataan Sarcoma dalam google dan terkejut itu adalah kanser yang berbahaya dan cepat merebak. Bila baca tentang Sarcoma, Sarcoma ini merupakan kanser tumor yang berkaitan dengan tisu badan dan amat jarang berlaku.   Waktu diberitahu suspek kanser menjadi tanda tanya besar dalam diri yang menganggu e