Skip to main content

URUS 'HOMESICK' DI UNIVERSITI


Sesetengah pelajar universiti yang kali pertama berjauhan dari keluarga mungkin berhadapan dengan masalah 'homesick'. 'Homesick'  boleh berlaku jika seseorang sukar mengadaptasi dengan suasana baru di universiti. 'Homesick' yang berlarutan  boleh mendatangkan stres, kebimbangan dan boleh terjadi simptom kemurungan jika tidak diatasi.

Oleh itu, saya akan berkongsi beberapa tips mudah untuk mengurus 'homesick' anda.

1. Luaskan zon keselesaan anda

Zon selesa anda yang dahulu adalah orang yang berada di rumah anda. Sekarang, anda perlu menambah orang dalam zon selesa anda dengan menjemput kawan-kawan kolej kediaman dan rakan-rakan dari kelas pengajian anda. Cara yang mudah dengan bergaul dan membina hubungan dengan orang lain. Dalam memilih sahabat baik yang serasi dan boleh dipercayai, anda perlu ramai kawan. Bila anda sudah menjumpai sahabat yang serasi anda akan bertambah selesa kerana anda tempat berkongsi cerita dan masalah. Jika boleh ramai sahabat baik lagi seronok, anda lebih mudah untuk mengatasi 'homesick' anda secara tidak langsung.

2. Sibukkan diri anda

Bila anda tengah 'homesick' , emosi tidak sepatutnya menganggu yang mengakibatkan anda mengeluarkan air mata dan emosi menjadi suram. Jadi, cuba elak berfikir tentang rumah. Bila rindu, buat aktiviti yang mengelak dari perasaan tersebut. Jangan dilayan emosi tersebut berterusan untuk elak jadi kebiasaan. Bergiat dengan aktiviti-aktiviti universiti atau lakukan aktiviti kegemaran  yang dilakukan di kampus.

3. Visualkan perkara positif

Visualkan perkara positif yang mendorong untuk anda terus bergerak di universiti.  Imiginasi kita memang liar sentiasa memikirkan  perkara-perkara yang tidak sepatutnya. Contoh, anda  meramalkan perkara negatif berlaku dirumah jika anda tiada. Anda mungkin meramal orang sekeliling anda tidak menyukainya. Hentikan visual perkara yang menganggu emosi anda. Visual matlamat dan masa depan yang anda inginkan  selepas habis belajar. Itu lebih membantu anda untuk menjadi lebih kuat.

4. Beri masa pada diri

Sekurang-sekurangnya beri tempoh masa dua bulan pada diri sendiri untuk terus berjuang di dalam universiti. Sekiranya dua atau tiga hari anda rasa terus ingin balik ke rumah, ianya satu keputusan yang kurang rasional sebab dipengaruhi emosi. Anda tidak harus membiarkan fikiran tidak rasional mempengaruhi emosi. Anda perlu didik sekarang emosi anda untuk terus bersabar.

5. Hubungi keluarga

Jika rindu dengan keluarga, hubungi mereka sekali sekala untuk mengubat 'homesick'. Berborak dengan mereka boleh mengubat rindu dengan keluarga.

6. Berjumpa profesional

 Jika 'homesick' anda bertambah selepas lebih sebulan,  menghubungi kaunselor dalam universiti anda boleh membantu anda dengan berkongsi isu 'homesick' anda.  Kaunselor yang profesional mempunyai mempunyai kepakaran dalam mengendalikan emosi. Jangan risau kerahsiaan amat di utamakan.

KATA -KATA SEMANGAT


1.  Cabaran dan kesukaran adalah pengalaman yang mematangkan

2.  Sentiasa melihat cabaran dari perspektif yang positif

3. Mencari ketagihan kegembiraan  lebih menguntungkan

4.  Niat dan matlamat kehidupan yang kuat akan menghasilkan tenaga yang positif

5.  Hidup hanya sekali, buat sehabis baik

6. Yang berlalu telah berlalu, fokus pada  masa kini dan perancangan masa hadapan

7.  Berdikari akan menentukan survival anda

8.  Cara anda berfikir akan menentukan emosi dan tingkahlaku anda

9. Jadi seorang yang fleksibel, boleh mengadaptasi diri mengikut keadaan

10. Istimewanya manusia dari makhluk yang lain ialah boleh membuat pilihan. Pilihlah untuk menjadi lebih baik.









Comments

  1. Terima kasih atas perkongsian tuan yang sangat berguna, perkara tersebut pernah belaku pada diri saya.. dan alhamdulillah.. sy mampu atasi setelah sy sibukan diri dengan hal2 universiti.. semoga ramai yang dapat belajar dari penulisan ini dan dapat sedikit membantu bakal2 pelajar yang masuk ke alam universiti.. saya sgt suka penulisan sebegini.. semoga usaha tuan diteruskan

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

KONFLIK DENGAN ORANG YANG SIGNIFIKAN DALAM KEHIDUPAN

  Semua orang mempunyai individu yang signifikan dalam kehidupan selalunya disayangi dan rapat seperti ibubapa, keluarga, suami, isteri, kekasih hati, sahabat baik dan lain lain. Orang-orang yang signifikan dalam hidup mungkin menjadi tempat kita bertaut emosi, berkongsi serta menjadi sebahagian pelengkap dalam kehidupan. Namun, adakalanya berlaku konflik yang menyebabkan ketegangan emosi kesan daripada perbezaan pendapat, keputusan yang melulu serta tekanan yang diberikan. Apabila menghadapi keadaan ini ingatlah, Yang pertama, jangan biarkan emosi menguasai pemikiran kerana jika bertindak melampaui had boleh menyebabkan salah seseorang atau kedua-duanya terluka.  Anda perlu sedar anda berada dalam keadaan emosi yang tidak stabil. Cuba tarik nafas berkali-berkali dahulu dan bawa diri anda dalam ketenangan. Ketika sudah tenang, kembalikan rasional diri dan cuba bertindak bijak dengan melakukan perkara di bawah; 1. Cuba Dengar. Bila anda sedar seseorang itu dalam keadaan emosi yang tidak

CERPEN : KISAH SEJAM DI PANTAI

Aku tengok dua jam lagi flight kawanku Ian. Ian bawa duduk di tepi pantai Tanjung batu. Ian ni tinggi orangnya dan rupanya model. Perempuan banyak minat pada dia ni. Tapi aku tengok dia taklah hensemlah, Rambut serabai  Ian ni satu je aku hargai, dia bantu aku saat sukar berdepan emosi sukar dalam hidup. Dia satu-satunya tempat kawan aku berkongsi cerita hidup. Hampir seratus peratus kisah aku dia pegang. Semua orang ada satu tempat mereka akan luah. Aku ni kalau jenis bila sampai tak leh simpan, memang cari tempat meluah. Sakit pendam bro. Aku dan ian duduk dibangku sambil makan cucuk-cucuk (makanan panggang). Tetapi petang tu waktu aku tengah dalam kereta, ada satu soalan ian beri berulang-ulang kali. "Apa pendapat kau Rahim tentang aku?" Aku jawab "biasa je la". "Cakap la betul-betul" "Nanti la". Aduh aku beri harapan. Aku mula hairan,  mesti dia nak meluah perasaan lepas ni. Ada pulak masa nak buat kesimpulan tentang dia. Me

SAYA, TUMOR, KANSER DAN MRI

"Perlu cepat MRI ni, kita tidak tahu apa dalam tu, yang pasti bukan Cyst". Itu ayat dikeluarkan selepas terima   keputusan ultra sound. Saya angguk-angguk   je tanda faham. Sekumpulan doktor berborak dalam Bahasa Inggeris menyebut tentang ketumbuhan   ini bukan biasa sambil memegang megang tangan saya dan menyentuh bahagian ketumbuhan. Mereka berborak pasal Sarcoma. Dalam fikiran saya, mereka ingat orang pakai baju melayu tak faham bahasa Inggeris ker..Hari jumaat, biasanya saya memakai baju melayu. Saya tak geram pun ngan doktor di situ. Saya pun ditenangkan supaya tidak risau, kerana itu adalah diagnos awal doktor sebelum dipastikan. Saya carilah perkataan Sarcoma dalam google dan terkejut itu adalah kanser yang berbahaya dan cepat merebak. Bila baca tentang Sarcoma, Sarcoma ini merupakan kanser tumor yang berkaitan dengan tisu badan dan amat jarang berlaku.   Waktu diberitahu suspek kanser menjadi tanda tanya besar dalam diri yang menganggu e